Wyróżnienie za rozwój kompetencji cyfrowych
Opublikowano 22.02.2024 09:47

Dr hab. inż. Tomasz Królikowski, prof. PK, prorektor ds. studenckich i koordynator Centrum Druku 3D Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Energetyki został ujęty w gronie zaledwie kilkunastu osób ze środowiska akademickiego, które znalazły się w edycji tegorocznej Listy 100 osób szczególnie przyczyniających się do wzmacniania cyfrowych kompetencji Polek i Polaków.

Zestawienie co roku od sześciu lat przygotowuje Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych i Zatrudnienia w Polsce. W kapitule wskazującej postaci ze świata nauki, biznesu, mediów etc., zasiadają przedstawiciele władz samorządowych, organizacji pozarządowych, uczelni i instytucji edukacyjnych.

– To osoby, które na co dzień piszą, realizują lub recenzują projekty wszechstronnie rozwijające kompetencje cyfrowe, ale też obserwujące, jak działania w tym zakresie prowadzą inne podmioty – wyjaśnia prof. Tomasz Królikowski. – Monitoring rynku umożliwia wybór postaci mających realny wpływ na przemiany technologiczne, ale i społeczne, kulturowe, gospodarcze w kraju i środowiskach. Cieszę się i jestem dumny, że znalazłem się w tej prestiżowej setce.

Osoby działające w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych trafiają na Listę 100, co stanowi ich wyróżnienie za działalność edukacyjną, popularyzatorską, badawczą, analityczną lub organizacyjną, a także wspieranie rzeczowe i finansowe projektów bądź opracowywanie polityk publicznych przyczyniają się do rozwijania umiejętności cyfrowych obywatelek i obywateli.

Kompetencje cyfrowe (ang. digital competences) obejmują wysoce odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i wykorzystywanie ich do kształcenia, pracy i udziału w życiu społecznym. Wielu specjalistów uważa, że tego rodzaju umiejętności są niezbędne dla poprawy jakości życia, rozwoju indywidualnego i gospodarki. Nie dotyczy to tylko właściwej obsługi komputera i programów, świadomego korzystania z aplikacji, systemów. Wraz z postępem technologicznym istotnie zmienia się zakres kompetencji, obecnie obejmując również np. sztuczną inteligencję.

Do 2030 r. automatyzacja – ograniczenie lub zastąpienie człowieka przez maszyny i programy, dotknie nawet 49 proc. czasu pracy w Polsce. Jak podaje Agencja Rozwoju Przemysłu, już dzisiaj 9 spośród 10 współczesnych zawodów wymaga podstawowych kompetencji cyfrowych.

Skokowe zmiany gospodarcze prowadzą tradycyjny przemysł w kierunku Przemysłu 4.0, który bazujące na automatyzacji i cyfryzacji. Przemysł 4.0 to zaawansowana cyfrowa transformacja procesów produkcyjnych, usług i modeli, według których przedsiębiorcy będą prowadzić w nieodległej przyszłości lub już prowadzą swoje biznesy.